Tweet |
GÜRER’İN YAZILI SORU ÖNERGESİ
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in önergesinde aşağıdaki sorular yer aldı:
“2023 yılında yapılan genel seçimler öncesi dönemin Milli Eğitim Bakanı tarafından yapılan "Önümüzdeki 3 ay içerisinde Türkiye'deki hane sayısı 10'un altında olmayan ama köy okulu kapalı olan tüm okulları vatandaşlarımızın hizmetine sunacağız. Tüm köy okullarım açacağız." açıklamasına rağmen, köy ve kasabalarda okulların kapatılmaya devam edilmesi durumu göz önüne alındığında, 2002 ve 2024 yılları arasında kapatılan köy ve kasaba okullarının sayısı kaçtır?
Yeniden açılan köy okulu var mıdır?
Niğde ilinde kaç köy ve kasaba okulu kapatılmıştır? İlkokul, ortaokul ve lise olarak dağılımı nedir?
Kapanan köy okullarından kaçı yıkılmıştır?
2002 ve 2024 yılları arasında Türkiye genelinde bulunan köy ve kasabalarda kaç okulda eğitim sağlanmaktadır?
2024 yılında kapanması planlanan okul sayısı kaçtır?
2024 yılında ülkemizde taşımalı eğitim sistemi kapsamında bulunan öğrencilerin ilkokul, orta okul ve lise seviyelerine göre dağılımı nasıldır?
Taşımalı eğitimde öğrenci sayısı itibari ile en yüksek olan ilk 5 il hangisidir?
2002 yılında köy okullarına kayıtlı öğrenci sayısı nedir?
2023 -2024 yılı öğretim yılında köylerde ve kasabalarda toplam öğrenci sayısı ne kadardır?
Kaç öğretmen köy ve kasabalarda görev yapmaktadır?
Kadrolu öğretmen sayısı kaçtır?
2002-2003 ve 2023-2024 eğitim-öğretim dönemlerinde köylerde ve kasabalarda kaç okul bulunuyordu ve bu okulların kaçı ilkokul, ortaokul, okul öncesi kurum ve ortaöğretim kurumlarından oluşuyordu?
Halen kaç okul kullanılabilir durumdadır? Son on yılda yapılan yeni köy ve kasaba okul sayısı kaçtır?
Taşımalı eğitim sisteminde öğrencilerin uzun mesafeler katetmek ve farklı bir yerde eğitim almanın basanlarına etkileri üzerinde bir araştırma yapılmış mıdır? Taşımalı eğitim alan kız öğrencilerin bir üst okulda eğitime devam etme oranları nedir?
Köy ve kasabalarda okulların kapatılması sonucunda kırsal kesimdeki öğrencilerin merkezi sınavlardaki başarı oranları bu kapanmalardan nasıl etkilenmiştir?
Kapatılan köy ve kasaba okullarının yeniden açılması planlanmakta mıdır?
2024-2025 eğitim-öğretim yılında açılması ve kapatılması planlanan köy ve kasaba okullarınınillere göre sayısal dağılımı nasıldır?
Niğde ilinde kapatılması planlanan okul sayısı kaçtır?”
BAKAN TEKİN’İN YANITI
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer’in tüm sorularımı yanıtlamadı. Yanıtladığı sorulara verdiği yanıtta, “2023-2024 eğitim öğretim yılında Türkiye genelinde taşımalı eğitim kapsamında ilköğretim düzeyinde 618.056, ortaöğretim düzeyinde ise 394.644 öğrenci taşımalı eğitim sistemine dahil edildi. İlköğretimde en fazla taşımalı eğitim yapılan iller Şanlıurfa, Diyarbakır, Van, Samsun ve Antalya olurken, ortaöğretimde ise Hatay, Diyarbakır, Şanlıurfa, Van ve Şırnak illeri ilk beş sırada yer almaktadır.” ifadelerini kullandı.
NİĞDE’DE KAPANAN OKULLARIN DURUMU
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, Niğde özelinde yaptığı açıklamada, 2002 ve 2024 yılları arasında köy ve kasabalarda 31 okulun kapatıldığını ifade etti. Bu okulların 21’i ortaokul, 9’u ilkokul düzeyinde olup, lise düzeyinde kapatılan okul olmadığı belirtildi. 2024 yılında ise taşımalı eğitim kapsamında Niğde’de 370 ilkokul, 762 ortaokul, 548 özel eğitim ve 715 lise öğrencisi taşınarak eğitimlerine devam etmektedir. Ayrıca, 2002 yılında köy ve kasabalarda 18.151 öğrenci kayıtlıyken, bu sayı 2024 yılında 17.200’e düştü. Niğde’deki okullarda 200 ücretli ve 1151 kadrolu öğretmenin görev yaptığı belirtildi.
Bakan Tekin, 2023-2024 eğitim öğretim yılında köy ve beldelerde 192 okul bulunduğu, Son on yılda 9 yeni okul açıldığını söyledi.
YENİ OKUL AÇILMIYOR, TAŞIMALI EĞİTİM SORUNU BÜYÜYOR
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, köy okullarının kapatılmasının öğrenci başarısına olumsuz bir etkisinin olmadığını ve 2024-2025 eğitim-öğretim yılı için köy ve kasaba okullarının açılması planlanmadığını bildirdi. Önceki Bakan Mahmut Özer’in 6 Ocak 2023 tarihinde “Önümüzdeki 3 ay içerisinde Türkiye'deki hane sayısı 10'un altında olmayan ama köy okulu kapalı olan tüm okulları vatandaşlarımızın hizmetine sunacağız. Tüm köy okullarım açacağız." Sözleri boşlukta kaldı. Bakan Tekin açıklamasına Taşımalı eğitim sisteminin yaygınlaşmasının, özellikle kız çocuklarının eğitimine devam etme oranları üzerindeki etkisi yanıtsız bıraktı.
ÖMER FETHİ GÜRER ELEŞTİRDİ
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer Taşımalı eğitimi biteceği sözlerinin boşlukta kaldığını belirtti.Gürer”2024-2025 öğretim yılı başladı. 20 milyon öğrencimiz okullarına kavuştu. 1 milyon 150 bin öğretmenimiz görevlerini sürdürüyorlar. 750 bin derslikte de eğitim devam ediyor. Bu yıl da öğrencilerimize bir öğün yemek dahi verilmiyor. Bunun yanı sıra, eğitim giderlerinin geçen yıla göre %100 oranında artması, aile bütçesinde önemli sarsıntıya neden oldu. Ancak önemli olan bir husus daha var, o da taşımalı eğitim. Geçtiğimiz yıl taşımalı eğitimde taşınan 1 milyon 12 bin öğrenci, bu yıl da taşımalı eğitim alacak. İlköğretimde 618 bin, ortaöğretimde 394 bin öğrenci geçtiğimiz yıl taşımalı eğitim almıştı. Taşımalı eğitimin kaldırılacağı ifade ediliyordu. Kırsalda köy okulları kapandığı için taşımalı eğitim bir zorunluluk haline geldi. Taşımalı eğitimde özellikle saat uygulaması değişmediği takdirde, erken saatte okula gitmek zorunda olan çocuklar uykulu şekilde okula gidiyorlar. Kimileri de yolda olumsuzluklar yaşıyor. Bunun yanında okul-veli ilişkisi kopuyor çünkü köydeki anne-baba, okula gidip çocuğu ile yeterince ilgilenemiyor. Bu nedenle de kırsaldan okul olan yerlere göç devam ediyor. Taşımalı eğitim bitecek denmişti; oysa bu yıl da devam ediyor. Bu anlamda okulların kapatılmasının sona ereceği, köy okullarının bir öğrenci olsa dahi açılacağı yönündeki ifadeler bu yıl da uygulamaya girmedi. Ve bu yıl da bazı köylerde 5-6 öğrenci olan okullar kapatılıyor. 9 öğrencisi olan da bir öğrencisi eksik diye okulunun kapatıldığı köylerimiz var. Bu köylerimizin boşalmasına yol açan bu uygulamadan vazgeçilmeli. Köy okulları mutlak suretle yeniden açılmalı. Taşımalı eğitim yerine, her öğrenci olduğu yerde eğitim alma olanağına erişmeli. Ayrıca mutlaka tüm öğrencilere yemek verilmesini sağlayacak uygulamaya geçilmelidir.” dedi.